Komme i gang med aksjer

Kongen gjør mye rart, og lære ein del i prosessen.
Svar
Brukeravatar
jostein
Site Admin
Sted: Ruten
Kontakt:

11.07.2017 19:36

Introduksjon
aka Ting Du Må Vite For Å Vite At Du Må Vite Ting

Ka ska man med aksjer? E ikkje sparekonto bra nok?

Banken e kjip:
Årlig e det ein kostinflasjon på ca 4%. Det betyr at alle varene du kjøpe, fra mat te klær te bensin og musikk, har ein årlig økning som i gjennomsnitt e 4%. Ditt liv blir altså 4% dyrere å leva per år, og då regne me ikkje med at du øke utgifter og livsstil. Dette e og grunnen te at me regne om te f.eks "1940-penger" når folk snakke om at kroneisen kosta ei krona.

Hadde du istedenfor å kjøpa is lagt den kronå under hodeputå og tatt vare på an heilt te i dag så hadde du faktisk fortsatt hatt bare ei krona. Men du hadde hatt 1/20 av ein kroneis. Du ville altså tjent på å bruka pengene, framfor å spara di. Hørres dumt ut, men sånn e det.

Bankene har i dag ekstremt lav rente, mellom 0,5% og 1,8% avhengig av kor du e kunde, men med kostinflasjonen på 4% betyr det altså at pengene dine i snitt minske med 3% kvert år de står i bankkontoen. Derav, som Kong Amf ein gang sa, e sparing bare et lån som blir sakte betalt ner. Og det sette og perspektiv på at BSU, sannsynligvis den mest fordelaktige kontoen, akkurat holde tritt med kostinflasjon. Du kan spara uten at det koste deg någe.

Koffår e det sånn?
"Men banken vil vel ikkje meg vondt!" tenke mange. Og nei, det vil de selvfølgelig ikkje. De vil jo ver konkurransedyktige, og tilbyr derfor renter utifra ka konkurrentene har. Men ka gjør bankene med pengene du sette inn? Sette de i et hvelv? Nei, de investere de selvfølgelig. Hvis du får 2% av banken betyr det at banken får minimum 2% avkastning på pengene dine. Som regel opp te 10-12%. Selvfølgelig kan de ikkje tilby det te deg uavkorta, fordi de ville gått konk, men med realtivt stort slingringsmonn e det ganske kjipt gjort uansett.

Og det grunnleggende svaret på koffår det e sånn, e selvfølgelig at det e heilt greit for de fleste. Og det e ikkje et problem. Men å setta pengene i aksjer tar deg like lang tid, men vil i snitt gi deg 4 ganger så mye igjen for pengene du har stående. Du sette altså pengene der banken ville satt de, og tar fortjenesten sjøl framfor å gi an vekk.

Aksjer som alternativ:
Aksjer i seg sjøl kan bli så avansert som du vil, men et indeksfond som Handelsbankens XACT OBX-fond følge utviklingen te Oslo Børs sine 25 mest omsatte aksjer, og gjør at du sleppe å tenka på ka du ska velga og kor du ska setta pengene. Statistisk sett e det faktisk sånn at hvis du på et fast tidspunkt kver måned sette et beløp inn i indeksfond vil formuen din øka med 8% per år! Altså 4% over kostinflasjonen, og det BSU-en i teorien ska tilby.

Å ha pengene sine i indeksfond gjør det og enkelt å videreføra de te aksjer du e spesielt interessert i, hvis du någen gang skulle få interesse for sånt. Mange fpr og tilbud om aksjesparing gjennom jobben sin. Har du tro på selskapet kan dette ver ein lur måte å spara te pensjon på, då du ofte får de med ein rabatt fra bedriften.

Aksjer ser i utgangspunktet innvikla ut, men bare se på indeks-fondet som ein sparekonto så e det egentlig veldig likt. Fordelene e bare mer fornuftige.

Sette penger i aksjer:
Eg anbefale nordnet.no, ikkje fordi me har sponsoravtale, men fordi de e veldig enkle og lett tilgjengelige. Mange av de større bankene har tilbud som antar en viss grunnkunskap, mens Nordnet e enkelt forklart og oversiktlig. (Man kan jo og anta at bankene ikkje vil hjelpe deg så mye på veien, ettersom mye av inntekten dis komme fra nettopp dette hinderet.)

Nordnet, og de fleste andre banker, hjelpe deg derimot igang på telefon hvis du ønske. De vil jo i utgangspunktet ha, eller beholde, deg som kunde. Det e ikkje verre enn å spørr, så vil du få steg for steg forklaring på ka som trengs. Du må som regel signere et papir for handel i VPS-konto, altså konto for verdipapir aka aksjer. Dette e gyldig livet ut, så det e et eingangs-problem.

Videre overføre du te den nylig oppretta VPS-kontoen din, og boom så e pengene tilgjengelig.

(del 2 komme snart, med bildeforklaringer)
Brukeravatar
RTAftef
Sted: Slovenia
Kontakt:

30.08.2021 10:48

Jeg syntes det er veldig greit med det systemet vi har nå.
Dette er jo får og unngå griefeing.

Når man har rød skrift, kan man jo begynne og bli kjent med spillere, få lest regler og registrert seg på forumet.<
Så hvis du vill gi denne serveren en sjanse så klarer du og vente 1-2 dager føre du blir Guest.
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

12.09.2021 9:54

Det er mange flinke og kreative legobyggere her på forumet etter hva jeg kan se, og jeg trenger noen tips.

Jeg sitter kun med legoen fra barndommen min, som ikke er all verden. Hvordan kommer man i gang? Med det mener jeg: anskaffelse av brikker. Hva vil dere anbefale en "nybegynner"?

Kjøper man enkelte klosser fra f.eks. Bricklink etter hvert som man trenger? Hvor mye kjøper man da av gangen? Kjøper man sett og skaffer brikker på den måten, eller kjøper man diverse løse brikker f.eks. løsvekt fra Outland eller fra esker med løse brikker? Hva er billigst og smartest? Man må jo begynne et sted
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

12.09.2021 11:42

Har endda tilført en omgang ekstra opløst sukker ved omstikning, som ikke satte gang i noget.

Sendt fra min EML-L29 med Tapatalk
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

12.09.2021 15:46

Til en anden gang køler du den bare ned inden du skal flaske og luk for gæropsamlingbeholderen.
Og så behold trykket på og flask gerne med med en modtryksfylder. Så burde det altså ikke skumme.
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

12.09.2021 17:51

Jeg har besvær med skum fra kegerator.
Bruger 11 liter cornelius og har kompensatorhaner. Jeg synes det skummer for meget.
I hvilket spænd ville I have serveringstrykket?
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

12.09.2021 19:26

Jeg mener den beste måten å skaffe deler på er å bygge. Når du skal bygge MOCs vil det være et utvalg deler du trenger og da kjøper du de. Etter å ha bygd mange MOCs vil delesamlingen ha blitt så stor at du har det meste du trenger til å bygge det du vil. Når du kjøper deler er det viktig å sammenligne prisene fra alle de mulige kildene. BrickLink, Bricks & Pieces og Pick a Brick er nok de beste alternativene når det er snakk om mindre mengder. Når du skal ha veldig store kvanta bør du satse på LUGBulk.
Det kan også være lurt å kjøpe et og annet LEGOsett og ta delene fra de ettersom dette vil gi deg en mer variert samling. Det er lettere å komme opp med kreative løsninger som utnytter spennende deler hvis du har disse delene for hånden. Når en kjøper fra for eksempel BrickLink er det lett at en kun skaffer deler en trenger og det kan da bli vanskelig å få en samling med stor variasjon. En annen god måte å skaffe seg stort "delemangfold" på er å kjøpe billige hauger med løsklosser fra Finn.
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

12.09.2021 23:08

Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan akku til højre skal komme af med varmen hvis begge akku er helt opvarmet og kedel er stoppet.
Som jeg læser din tegning vil kedlen opvarme begge akku samtidigt men de forbindelsesrør mellem akku kan måske ikke flytte varmen fra den ene akku til den anden hurtigt nok. Det kan godt være en udfordring at koble 2 akku parallelt og få varmen fra den tank til højre over i den til venstre.
Jeg vil mene der skal flere forbindelser mellem de to akku eller skal de kobles i serie.
Hvorfor husets cirkulation stopper/mindsker cirkulationen gennem ladeventilen kan jeg ikke umiddelbart give en forklaring på
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

13.09.2021 11:01

Det jo en flydevægt som fortæller dig din vægtfylde, så din start Ög passer, men rammer den bunden med glasset helt fyldt, er der en ommer, ud til bazaren og byt, det at hælde sukker på er ikke noget jeg ville gøre, så hellere leve med den lavere alkohol, sukker giver en metallisk og sprittet smag.
Lav effektivitet er ikke det store problem, det er der flere der har, køb noget basismalt og juster mængden er en af mulighederne og når du har lært dit setup at kende, så arbejd dig hen imod en bedre effektivitet.
Der er flere forhold der skal være i orden:

Valsningen af malten.

Alder på malten.

Grundig omrøring, især i de første 15-20 minutter.

Vand/malt forholdet, skal ligge omkring 2,8:1 det vand der kan være under og rundt om en eventuel maltpibe.

PH værdien målt i mæske, skal ligge mellem 5,4 og 5,6

Eftergydningen skal foregå så du får skyllet så meget som mulig af sukkeret ud af malten.

Bryg og få styr på en ting af gangen, så skal det nok komme
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

13.09.2021 12:40

Jeg er træt af at se på, at bøgerne står "i lag" i mine reoler i stuen, og da jeg ikke har plads til flere reoler, må jeg nok skille mig af med nogle af de bøger, jeg realistisk ikke kommer til at læse igen. Jeg har virkelig, virkelig ikke lyst til bare at smide dem ud - det fortjener bøger ikke efter min mening. De skal helst læses igen.

Det er nok primært paperbacks på engelsk krimier og chicklit og nogle få på dansk, jeg har lyst til at skille mig af med lige nu. Jeg kunne måske godt aflevere dem i min lokale genbrugsbiks, men jeg tvivler egentlig på, at de vil få solgt ret mange af dem, så jeg ville godt finde et bedre sted, hvis det er muligt. Er der nogen, der har gode ideer? Jeg bor i en lille bondeby i Østjylland, så det skal gerne være lokalt, jeg kan komme af med dem.
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

13.09.2021 16:57

Hej

Jeg har selv brygget maltbazarens Golddigger IPA, da jeg lige var begyndt. Min proces den gang var noget i stil med din. Jeg brugte en 12 liters gryde og en mæskepose. Den gang ramte jeg OG rimeligt, kun et par point fra.

Jeg har dog haft problemer med at ramme OG med opskrifter der indeholder meget hvede hvedemalt er mindre end bygmalt og bliver ikke velset så godt på universel indstillinger på valsen. Så det kunne være et bud, hvis der er hvede i dine opskrifter.

Jeg vil anbefale at du får dig en større gryde, omkring 15 liter vil gøre processen lettere. Så kan du eftergyde med mere vand som giver bedre effektivitet, så eftergyder du med 3 liter ekstra, så du rammer den korrekte mængde efter kogningen. Det vil helt sikkert hjælpe på effektiviteten.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at en øl godt kan smage vandet, hvis man tynder den for meget ud med vand. Så jeg ville umidbart starte med at prøve det med eftergydningen af først.

Mvh
Nicolai
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

14.09.2021 0:39

Hej,
Jeg har brygget all-grain øl tre gange. Alle gangene er det desværre endt med overkarbonering, sprængte flasker og øl ud over det hele. Jeg tror ikke, at der er tale om infektion. Øllet smager og dufter fint - det kommer bare meget hurtigt ud af flaskerne.

De første par gange er længe siden, men denne sidste gang forløb således:

Bryggede en IPA, som efter 14 dage var gæret ned til 1010 fg. Dette var stabilt over tre dage, hvorefter der blev omstukket til en ren spand og tilføjet 5,5 gram sukker pr. liter opskriften sagde 6 gram, men pga dårlig erfaring tidligere, kom der lidt mindre i. Sukkeret blev opløst i to deciliter afkølet kogt vand.

Efter 7 dage på lager, var de ret flade. Efter 14 dage var der lidt liv i dem, men ikke meget en vægtfyldemåling sagde 1027. Efter 18 dage var der alt for meget gang i dem. Når kapslerne ryger, kommer skummet løbende dog ingen sprængte flasker endnu. En vægtfyldemåling på de "hurtige" øl siger 1010.

Jeg kan ikke forstå, at de bliver overkarboneret, når der er mindre i, end opskriften foreskriver.

Efter tre forsøg, er jeg sku ved at være træt af det.

Har I nogen forklaring på, hvad der kan være sket?

//Brian
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

14.09.2021 2:17

Hej håber I kan hjælpe.

Jeg har en Orlan 25 kW og har netop, med kraftig inspiration fra dette forum, fået opbygget følgende setup.
Kedelen står på gulvniveau og akku tankene på loftet over kedlen.

Det virker desværre ikke helt som jeg havde håbet. Kedlen kommer hurtigt op i temperatur, men når tanken med udtag til huset er varmet op til det niveau hvor udtag til huset sidder, kan den ikke længe komme af med varmen og går på pause.
Kedel går på i top og bund af tankene, huset har udtag i gavlen af den ene tank.

Hvis jeg har åbnet for begge tanke begynder den at lade på den anden tank, hvis jeg kun bruger den ene tank kan fyret ikke komme af med varmen.
Slukker jeg for cirkulationspumpen til huset, kan den komme af med varmen igen.

Kan cirkulationspumpen til huset skabe så stor tryk i systemet at den overvinder pumpen i laddomaten, eller hvad sker der?
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

14.09.2021 6:24

Hej Pelle

Jeg startede ud med vendt retur princippet for ca 3 år siden. Det var den mest simple måde at bygge det op på. Det virkede perfekt 80 af tiden, men engang imellem snød flowet mig, særligt når varmeforbruget var højt og jeg skruede op for cirkulationspumpen i håb om at flytte varmen lidt hurtigere med det resultat at kedlen kunne ikke komme af med varmen.

Så byggede jeg det om, til det setup du kører med hvor fremløb til hus netop sad på stigrøret fra kedlen. Jeg fik en ny cirkulationspumpe til huset Magna 3, da jeg troede det var den der drillede mig.

Da flowet stadig drillede lavede jeg det om igen, så kedlen havde sin egen frem og retur og huset sin egen frem og retur.

Nu er er jeg så lidt sent måske blevet klogere og som BWJ skrev var trykket i ladekredsen ikke højt nok i forhold til huskredsen.
Efter jeg satte Magnaen i konstant tryk og så lavt som det er muligt, og pumpen på ladeventilen blev sat på trin 3 begyndte varmen at løbe til huset igen.

Jeg har desværre kun 1 rør på kedelkredsen og 3/4 efter tankene. Så når jeg får mod på lidt rørarbejde igen, kan det være det er mine rør der skal en dimension op

Tak for hjælpen til jer herinde, jeg skulle nok have spurgt lidt før
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

14.09.2021 9:49

tak for din feedback - i denne opskrift jeg bryggede, var der 600 ud af 1800 G som var hvede.. Det lyder som en god idé, at anskaffe mig en større gryde, da min "10-liters" gryde holder ca. 8,5 liter urt uden stor frygt for at det koger over.

Jakob, mange tak for dit detaljerede svar.
Ved næste bryg, vil jeg køre mæskning på 67 grader i en times tid, og mon ikke jeg også får anskaffet mig noget iod til test inden da.
Eftergydningsvandet var 76 grader, men jeg skal nok kaste 6 liter i, i stedet for 3 så jeg ikke fortynder med rent vand som opskriften kalder på.
Min gryde har ingen falsk bund, det er blot en almindelig 10-liters gryde.

Jeg benytter mig af BeerCalc til noter på nuværende tidspunkt, men skal også snart i gang med at lave mine egne opskrifter. Tak for henvisningen :
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

14.09.2021 14:29

Hej bryggere

Mit første bryg var et allgrain kit og det var en bootleggers cream ale. Den havde en bismag som jeg ikke helt kan forklare. Nu har jeg brygget en grand Canyon amber ale og har lidt samme problem dog ikke så kraftig denne gang. Der er minimalt bundfald og er ret sikker på det ikke er gær smag.

Nogen ideer til hvad det kan være ?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

15.09.2021 22:29

Igår skulle jeg flaske mit øl som jeg for første gang har prøvet at gære under tryk på min fermentasaurus. Men da jeg lukker trykket ud af tanken sker der en vild reaktion i tanken. Det hele begynder at boble helt vildt og hvirvler alt bundfald ud i øllet.

Er der nogen som har en forklaring på hvad der kan være sket ?

Mvh
Thomas

Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

24.09.2021 14:45

Hej,

En bekendt der også brygger øl berettede om store succeshistorier ved brug af 5,2 PH Stabilisator i forbindelse med hans mæskning. Meldingen var at det gav effektiviteten et godt skub opad.

Det bliver man jo nysgerrig af at høre :- Hvad er jeres erfaringer med det?

MVH Jens
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

24.09.2021 18:29

Hej alle

Først og fremmest har jeg forsøgt at finde mit svar blandt andre tråde ;

Min første bryg er færdiggæret og skal på flasker i morgen. Jeg bryggede med et all-grain kit, som skulle give en alkoholprocent på 7,5. Men der var meget væsketab/begyndefejl undervejs, så den samlede mængde er nu ca. 18L, hvor opskriften skriver et slutprodukt på 23-25L. Det er en mørk overgæret øl, men smagen er meget kraftig og lidt for bitter samt er procenten høj på ca. 10. måske er det et luksusproblem, men bitterheden er jeg ikke glad for.

Kan man fortynde øllet inden den hældes på flaske til eftergæring uden konsekvens karbonering i flaskerne?

På forhånd mange tak.
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

25.09.2021 3:49

Hej alle sammen, så har jeg lidt brug for hjælp igen .

Vi har et setup med et rtb 10 pillefyr, som er koblet sammen med et solvarme anlæg med separat styring. Idag selvom det kun blev 20 grader, fik den varmet vores VVB op til 70grader, og den stopper så pumpen til solvarmen, og vakum rørene bliver derfor rigtig varme.

Det endte med idag, at jeg måtte lukke jeg ved ikke hvor mange liter dampende varmt vand ud, for at få sænket temperaturen i vvb, så solvarmen kunne køre igen.

Den køre med en 2 eller 3vejs ventil, til en veksler på varme strengen til pillefyret, men det kan ikke rigtig hive nok varme ud af solvarmen. Burde den kunne gøre det? I tiden bruger vi jo ikke meget varme, men har skruet godt op for gulvvarmen, for at kunne hive noget ud, hvilket så resulteret at pillefyret køre hele natten

Gode råd modtages
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

01.11.2021 12:05

Som admin skriver , lad den stå ved stuetemperatur lidt endnu.Vend evt flaskerne en gang så gæren bliver virvlet lidt rundt. Så har du nok en god julebryg..... til næste år. :-
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

01.11.2021 13:09

Selv om der ikke er aktivitet i låsen er der stadig gang i gæringen. Giv det 14 dage og må FG over 3 dage. Er det det samme og tæt på hvad der er forventet så skal det nok blive godt.
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

01.11.2021 16:02

For min del begynte det også med barndoms legoen.

Om du ønsker å realisere spesefikke ideer er nok Bricklink eller Bricks and Pieces det beste. Jeg har personlig brukt Bricks and Pieces, legos egne "kjøp enkelt klosser" ordning. Mest fordi jeg slipper å kjøpe fra en tredjepart og finne ut av frakt, toll o.l. og prisene er gode. Tror nok ikke jeg vil anbefale Outland, hvor både utvalget og prisene dårlig, i allefall etter min erfaring.

Sett kjøper jeg når jeg ønsker å bygge den spesefikke modellen. Med mindre der følger med helt spesielle og sjeldene deler jeg trenger, er det sjeldent sett blir plukket fra hverandre for kun delene her i huset. Men ekstra delene og eventuelle små side builds går i delkassa.

Personlig finner jeg ut av prosjektet først, enten en instruktionsbok fra andre eller en digital build i LDD for å finne ut hvilke deler jeg trenger og hvor mange. På den måten sitter ikke jeg med at hav av brikker jegg ikke har planer for.. Det har jeg desverre ikke råd eller plass til så bestiller jeg de delene jeg trenger fra B&P.

Håper det hjelper litt
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

01.11.2021 17:14

Jeg begynte vel med å møte noen fra Brikkelauget på Teknisk Museum iallefall:
Eller, begynte vel med å bygge Lego for SjanteJr når jeg fremdeles var I Dark Age, og når han tok over mer og mer selv, så ble det noen sett i forbindelse med en rabattkampanje P4 hadde, etterfulgt av en par-tre brukthauger og brukte sett fra Finn.
Deretter rullet Legoballen....og det ble mer fra Finn, blant annet 6 modulhus, alt for lite handling på jubileumsturen, x antall kjøp fra Bricklink rett under MVA grensen og både løsbrikker og sett fra Lego og Brikkebutikken.
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

01.11.2021 18:20

Hos meg gikk nok dark age over i en slags dark sleep med ett annet technic model, men savnet den gode gamle byggingen. Rømmte litt fra det folk ville mene var barnslig. Men så fant man AFOL og bricklink. Da startet jeg med å bygge opp noen av mine technic sett.
Senere fant jeg Modul husene og fant igjen den gamle bygge gleden.

Så fant jeg Brikkelauget. Hadde en model stående fra barndommen som trengtes en oppussing. Så da ble veien kort til å velge Classic Space som hoved tema.
Her fortsatte jeg med å bygge skip og rombase. Noe går på egenhånd, andre planlegges helt eller delvis i LDD.
Sitter med en del klosser.
Men ellers kjøper jeg sett med det mål at jeg vil bygge det.
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

01.11.2021 21:14

Velkommen i klubben
Mange gode tips som jeg skriver under på Bricklink, Lugbulk og sortering av sett
Selv bygger jeg mye togrelatert, dog samler jeg på noen serier som for eksempel modulhus, architecture, lego ideas settene mm
Det kan være et bilde av en bro, et tog jeg har sett på en stasjon og tatt bilde av, man vet aldri...., en togstasjon man synes er fin og også har tatt bilde av som er starten på hva jeg skal bygge. Deretter følger søk på nettet etter flere bilder etc.
Siden jeg er en taktil bygger er jeg nødt til å ha klossene mellom hendene for å bygge. Det innebærer at jeg må ha en stor samling. Dermed lurer sorteringsspøkelset i krokene, og når sant skal sies ser legorommet for tiden ut som et stort kaos. Mellom prosjektene bygger jeg ofte standard Lego sett har en voksende backlog som gir meg god adspredelse, inspirasjon med nye brikker eller byggemåter.
Det er ingen fasit på hvordan man skal dyrke denne hobbyen, det viktigste er å ha det gøy
God bygging
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

01.11.2021 22:25

Skum fra kegerator kan være mange ting og det er vist svært helt at undgå.

Jeg kører med et tryk på 0,8bar ved 4c.
Mine øl skummer dog også over specielt den første når tappehanen er varm.
Når tappehanen først er kølet ned går det meget bedre.

Dit problem kan også være at ølet er overkarboneret i fustagen.
Sukker karbonerer du evt. så husk at du kun skal bruge ca. 1/2 sukker i forhold til hvis du flaskede.
Jeg havde store problemer i starten men bruger nu kun 50-60g sukker til en 19L fustage.
Hvis den mangler lidt, kommer det sidste tryk hvis du lader CO2en være sluttet til nogle dage.
Den sikreste måde som også minimerer bundfald er tvangskarbonering.

Problemet kan også være for korte øl slanger, der skal være modstand i slangerne.
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

01.11.2021 23:34

Har du bremseslanger og længder af slanger på plads?
Har du meget slange som er placeret lavere end toppen af dit fad kan det give skum i det første øl der kommer...
Hernæst temperaturen i din kegerator ? Prøv med 5 grader og 0.8 bar.
Ellers skriv lidt flere detaljer om øllet, karbonering, temperaturer, slangelængder og dimensioner på slanger.
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

02.11.2021 2:18

Hej Håndbryggere
Jeg har netop lavet et bryg American Pale Ale.
I opskrift står at det skal tørhumles med humlesok - klart nok. Men hvordan desinficerer I humlesokken. Den kan jo ikke bare smides i efter omstikning? Kogende vand - som jeg tidligere har gjort - vil vel bare fjerne noget af effekten?
Vh Fjordkraft
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

02.11.2021 3:29

Jeg koger humlesokken godt igennem. Når jeg putter humlen i sokken, bruger jeg handsker, som jeg har desinficeret med sprit 70.
Jeg har aldrig haft problemer med den metode.

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

02.11.2021 4:33

Jeg kommer humlen direkte i gærspanden/glasballon, bruger du en spand med hane, så læg en stump lægte under spanden ved hanen, så samler gær/humle sig ved bagkanten, og du kan tappe forsigtigt af.
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

02.11.2021 7:21

Hej Andreas

Du kunne forsøge at holde temperaturen på 67 grader i en time i stedet for de 45 minutter. Langt de fleste opskrifter foreskriver 1 time ved 65-66-67 grader, så måske når du ikke at få omdannet al stivelsen til sukker på 45 minutter. Man kan teste, om der er mere stivelse tilbage ved en iod-test kan købes de fleste steder, men du kan også bare øge tiden ved dit næste bryg, og se om det hjælper på din effektivitet.
Dit vand/malt forhold ser ud til at være OK, så jeg vil ikke mene, det er dér, der skal justeres.
Du skriver ikke noget om temperaturen på dit eftergydnigsvand. Temteraturen på det skal være på 76-78 grader. Er temperaturen for lav, får du trukket mindre sukker med ud.

Det er et forholdvis lille volumen, du arbejder med. Der skal ikke meget tab af væske til nogen steder, før det har en forholdvis stor indflydelse på din effektivitet. Er der et dødvolumen i din gryde under en falsk bund, eller er der andre steder i processen, du mister væske ....

Hvis du alligevel skal tilsætte tre liter vand efter endt urtkogning, kunne du overveje at eftergyde med endnu tre liter vand, gemme det og bruge det til din afsluttende fortynding i stedet for at bruge rent vand til at fortynde med. Der vil sikkert være både sukker og smagsstoffer tilbage i det, du får ud af endnu en eftergydnig. Sørg for at det også kommer i kog, inden du køler og sætter til gæring.

Du vil opleve, at lagring gør en hel del ved øllet. Jeg havde også en oplevelse af at det første øl, jeg lavede, var tør i smagen og havde en mere spinkel krop, end jeg havde tænkt mig. Efter et par måneder på flaske var det dog en anden oplevelse - sødme og smags nuancer trådte helt anderledes frem.

Jeg har ingen erfaringer med Maltbazarens kit. Meget af mit malt har jeg selv afvejet og valset hos dem, og det er mit indtryk, at det er den samme valse, de selv benytter, når de valser.
Mit bryg-setup er ikke toptunet, men med malten fra Maltbazaren ligger jeg på 70-75 i effektivitet. Det er heller ikke prangende, men i mine opskrifter tager jeg højde for det ved bare at bruge et par hundrede gram ekstra malt, så jeg ender der, hvor jeg gerne vil. Jeg benytter BeerCalc, som er et meget nemt og godt redskab at bruge, hvis du vil tage endnu et skridt og enten selv sætte dine opskrifter sammen eller bare blive inspireret af de tusindvis af opskrifter, der ligger der.

mvh Jakob
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

02.11.2021 8:31

Jeg har også valgt bare at lade øllet få en lavere alkohol i denne omgang. Jeg kan dog sige i denne omgang at jeg var en anelse for hurtigt ude. Min effektivitet er blevet forbedret med ca. 13 60 til 73, og det blot er opskriften der kræver en enorm god effektivitet brugte beercalc, skulle havne omkring 94 for at ramme SG iflg. opskrift

Hvor stor betydning har PH? Jeg føler jeg har nogenlunde styr på resten. Jeg har på nuværende tidspunkt ikke måleværktøj og/eller ingredienser til justering af det, men det må jeg så læse mig til jo.

Valsning - Maltbazaren
Alder - et par måneder efter valsning ved godt det ikke er optimalt, men det er vel ikke jordens undergang?
Omrøring - yes, foregår som tidsfordriv mens jeg får styr på temp.
Vand/Malt forhold - vil jeg fokusere på mere fremover. Tak for en dejlig simpel tommelfingerregel
Eftergydning - synes jeg selv gik meget godt, ift. at jeg ikke har en taphane i bunden sier bare malten fra så jeg har en "grød" at hælde vand i
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

02.11.2021 10:18

Jeg ved godt det er sparsomme oplysninger jeg kommer med. Det er ikke brændt gummi det smager af. Jeg kan ikke rigtig sammenligne det med noget jeg kender. Øllen kan godt drikkes så det er ikke sådan at den er helt ved siden af.

Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

02.11.2021 21:27

Jeg synes dine vægtfyldemålinger er interessante. Er de målt med hydrometer eller refraktometer? Hvis det er med refraktometer, har du da korrigeret for alkoholniveauet? Hvis brygget gærede ned til 1010, og du 14 dage efter tilsætning af karboneringssukker målte 1027 er der noget galt. Jeg går ikke ud fra du er kommet til at hælde ti gange for meget karboneringssukker i 6 gram pr liter bør kun flytte SG et par point, ikke 17, og derfor må der være noget galt med dine målinger, eller, som clucking nævner, omrøring. Mine råd ville være: Giv det rigeligt tid til at gære ned, og sørg for grundig omrøring efter tilsætning af karboneringssukkeropløsningen.
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

02.11.2021 23:15

Tak for Jeres svar.

Med de første par bryg var jeg også af den overbevisning, at øllet ikke var gæret færdigt - og måske er det problemet igen. Jeg troede, at jeg var på den sikre side, når jeg tre dage i streg, målte fg 1010, hvilket i øvrigt var 6 streger under det jeg skulle ramme i opskriften.

Mht. målingerne, så blev den første og den sidste foretaget med hydrometer og den på 1027 med refraktometer denne foretog jeg ikke selv, men jeg tror ikke, at der er korrigeret for alkoholniveau.

//Brian
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

03.11.2021 0:55

Du kan ikke tvangskarbonere med denne du skal have en større CO2 beholder og præcist manometer. Bruger selv en sodastream patron i mit køleskab så taber man ikke så meget hvis der opstår en læk. Hovedreglen er jo større beholder jo lavere CO2 pris.

Trykket kommer an på ølstilen og temperaturen. Du kan finde flere tabeller og beregnere på nettet. Min erfaring er at karboneringen går SÅ meget nemmere når øllet er koldt. Jeg bøvlede med det indtil jeg karbonerede på køl. Det tager en uges tid for mig. Har aldrig fået hurtig karbonering/rulning til at virke, men er til gengæld super tilfreds med sodastream på køl tvangskarbonering.
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

03.11.2021 10:17

Efter gæring og cold crash fylder jeg øllet på fad Cornelius, sætter tryk på, lufter ud over et par gange og fylder efter til karboneringstryk. Stiller på køl og sætter min sodastream til som er en regulator med manometer, en sodastream flaske og en kobling - på lavtrykssiden er det en slange påmonteret en balllock CO2 kobling. når øllet er karboneret kan det lagres ved kældertemperatur.

Jeg modtryksfylder selv På flasker, men kunne også sættes til fadøls tapning picnic, tørkøler, kegerator eller beergun
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

03.11.2021 11:56

Sodastream er god at have med i byen. :-

Jeg har en almindelig regulator på min. Det ville jeg ikke vælge nu. Den er for tung. Så skulle jeg vælge nu, ville jeg vælge en mini regulator. Jeg har desværre ikke noget billede. Jeg vil prøve at få taget et i weekenden
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

03.11.2021 13:26

Jeg synes ikke rigtig det dur uden lidt drivtryk, men har mest brugt min beergun som “fadølsskænker” og er mest til flaskeøl modtrykstfyldt.

Har ingen problemer med pakningen på sodastream købte en stak og er stadig på den medfølgende.havde også læst om det
Vil aldrig selv forsøge at fylde en sodastream med en kobling fra Kina - tror ikke de er lavet til det. Der er tale om 60 bar hvilket ikke er helt ufarligt. Ville være mere tryg ved tyskeren hvor det kom som et sæt beregnet til det....

1 sodastream kan vedligeholde pænt mange fade hvis de startfyldes fra stageflasken 2-12 kg. Til drivning af fadølsanlæg tørkøler har jeg hørt 375 g pr 25 l men har ingen erfaring
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

03.11.2021 17:19

Morten hvis du skiftede til en mindre sodastream->CO2 kobling samt byttede dobbelt udtag ud med JG ville du få balance i flaske og regulator, samt nyde godt af kvaliteten af den regulator du allerede har. Mini regulatorerne er fine men ikke nogen følelse af kvalitetsisenkram. Hvis du har JG koblinger kan du have et sæt lhjemmeslanger” og et “gå i byen sæt” som måske er en anelse længere
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

03.11.2021 19:00

Jeg har løst det ved, at sodastream står i en fod i stedet at hænge. Jeg har en 2 kg til hjemmebrug. Det der er den transportable. Grunden til dobbelt udtag er, at jeg for det meste tager to fade med i byen. Alle kan jo ikke lide det samme øl.

Jeg har ikke set nogle mindre kobling, hvor man kan lukke for sodastream. Har du et link?

John Guest opfatter jeg ikke som noget, hvor slangen skal skiftes alt for tit. Jeg har måtte korte slange lidt af et par gange på dem. Den får tydelige mærker.

Tak for tilbagemeldingen på mini regulatore. Så skal jeg nok ikke drømme om sådan en. :-
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

03.11.2021 20:33

Jeg ville nok ikke fortynde med vand når øllen er færdiggæret, jeg mener at det går ud over smagen, med hensyn til bitterheden vil jeg blot lagre den i lang tid, det kan den sagtens tåle, min erfaring siger mig at den bliver mere rund i smagen efter et par måneder, så tålmodighed, hvis den holder 10 så tap den på små flasker så er den mere menneskelig at servere.
MVH
Uffe Brun
Brukeravatar
RTAftef
Kontakt:

04.11.2021 0:55

Hej

OG viser sukker uanset om den er fremkommet ved høj eller lav mæskning. Ved høj mæsketemperatur er sukkeret ikke lige så “forgærbart”. Det resulterer i sødere øl, mere krop og lavere abv. Lav mæske temperatur giver en mere tør og sprød øl med en “mindre” krop, men højere abv.

Det vigtige her er dog, at du synes den smager godt :-
Brukeravatar
KevinAcela
Sted: Hviterussland
Kontakt:

20.11.2021 11:51

Hei
Jeg er fra Østfold
189,86,19cm jeg er 28 år.
Er en snill og hyggelig mann..
Liker å holde meg i form..
Tror vi kan leke mye sammen:- send en melding så tar vi det derfra.
Har du snap? Kan sende bilde der.
Svar